Roadtrip - Reisverslag uit Berry, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu Roadtrip - Reisverslag uit Berry, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu

Roadtrip

Blijf op de hoogte en volg

24 December 2012 | Australië, Berry

Roadtrip Brisbane – Canberra
Dag 1 Maandag 17 December 2012

We zouden vroeg weggaan, om 6 uur 's morgens, maar Jane besloot dat 9 uur beter zou zijn. Uiteindelijk zijn we pas na elven vertrokken, ruim 2 uur nadat we gepland hadden. Doorgereden tot Byron, waar we staand naast de auto gelunched hebben. Niet echt ideaal, maar ze wilden zo snel mogelijk hier in de cottage komen. Adam had vanmorgen een witte sandwich met vegemite and cheese gemaakt, dus ik had echt een heerlijke lunch! Daarna weer verder gegaan. Om een uur of 6 waren we uiteindelijk hier in Coffs Harbour. Een kleine cottage, niet veel meer dan een kamer met een tweepersoonsbed en een kamer met een stapelbed, een mini keukentje, een bank en een tafeltje, maar prima voor 2 dagen.
Er is hier gratis WiFi, dus eerst even wat mails gestuurd. Daarna naar een restaurant/pub hier in het dorp gegaan, waar we barramundi aten. Dat schijnt echt aussie te zijn; barra and chips. Niets mis mee, helemaal niet voor $8.50
Weer naar huis gelopen, waar ik nog wat mails wilde sturen. Maar helaas hebben ze om 10 uur het internet eruit gegooid, dus kon ik niets meer. Hopelijk doet hij het morgenochtend weer…

Dag 3 Woensdag 19 December 2012

Vanmorgen had ik nog geen zin om mijn bed uit te komen, toen ik iedereen al bezig hoorde zijn. Het was pas half 8! Dus blijven liggen tot half 9, toen toch maar wat gaan doen omdat ik wist dat we om 10 uur het huisje moesten verlaten. Inpakken ging verrassend makkelijk en snel, veel beter dan toen ik alles in moest pakken bij Jason vandaan gelukkig :)

Om kwart over 10 reden we weg bij de cabin op weg naar het butterfly house. Eerst in de stad nog opzoek gegaan naar een SuncorpBank (als je geld op wil nemen oid moet je naar een ATM van je eigen bank gaan, anders moet je big fees betalen, echt stom!). Jane heeft een TomTom gekregen van Fabian vlak voor de roadtrip, dus daar was ze druk mee bezig. Maar ze snapt het nog niet helemaal, dus ik moest haar steeds even helpen. Uiteindelijk lukte het, en kwamen we aan bij het butterflyhouse. Op zich was het best leuk, hoewel het erg klein was. En ik mijn DSLR niet bij me had, dus ik heb me flink gefrustreerd over de traagheid, zoom en scherpstelability van mijn samsung compactcamera. Maargoed, ik geloof dat er een paar wel redelijk gelukt zijn, morgen maar even kijken of ik er met behulp van Photoshop nog iets van kan maken, we’ll see!

Er was een hele gave shop bij, met de prachtigste vlinder-dingen! Een supermooie suncatcher gezien voor mam, maar ik kon hem echt niet meenemen, zeker weten dat hij zal breken voor ik in NL ben! Ik wilde een mooie armband hebben, en er was een hele gave met allemaal vlindertjes gemaakt van opaal (echt Australisch). Ik zat te twijfelen of ik de blauwe wilde hebben, of de roze/paarse. Maar Jane zei dat ze graag de blauwe armband voor me wilde kopen, als aandenken aan mijn tijd hier in Australie. Super lief!

Daarna weer opweg gegaan, naar Port Macquiry. Onderweg gestopt in … waar we eerst naar het strand zijn gegaan. Ik had niet echt zin om te gaan zwemmen (binini onderin mijn tas achterin de auto, nat en sandy, en we moesten nog lunchen. Dus weer weggegaan, en naar een restaurant/pub nearby gereden waar ze 10 dollar lunches hadden. Beetje flauw, want het waren maar 2 keuzes (tempura snapper en chickenbreastschnitsel) voor 10 dollar, de rest was allemaal duurder. Fabian en ik kozen ze tempurasnapper, Jane and Aunty Elena kozen zalm met zuchinifritters. Helaas kregen ze die niet, want na een poosje kwam de chefkok naar ons toe om te vertellen dat hij sinds deze week nieuw is, en dat hij niet aan zalm en fritters doet. Dus hij bood ze aan om iets anders te kiezen. Voor Jane was dat vrij lastig, omdat het glutenvrij moest zijn. Maar de kok bood haar aan om een vietnamese sesamsalade te maken, met de snapper die wij ook hadden, alleen dan niet in tempura. En Aunty Elena koos prawn ceasar. De vis was echt supervers, superlekker!

Toen weer in de (veel te hete) auto gestapt. Om een uur of 5 waren we in het holidaypark. Weer een soort camping, waar ze een kleine cottage gehuurd hebben. Ziet er best leuk uit! Lang niet zo schoon als de vorige, maar ach, we zijn hier maar voor een nachtje! Alle spullen uit de auto geladen, en meteen bikini aangetrokken. Naar het strand gelopen, en héérlijk in de zee gezwommen. Práchtige golven! Niet te laag, ze hadden echt kracht, maar ook niet te sterk zoals de laatste dag met Adam in Mooloolaba. Bijna geen stroming naar de zijkanten, geen rips, en prachtige golven. Ik vond het echt heerlijk! Na het strand weer teruggelopen naar de cottage, waar we een zwembad recht tegenover ons hebben. Dus nog even het zwembad in gedoken (er was verder niemand) om al het zand en zoute water van ons af te spoelen. Een half uurtje met z’n vieren een beetje lopen spelen in het water met een veel te grote opblaasstrandbal, toen gaan douchen. Het was inmiddels al 8 uur ’s avonds, maar ik had niet echt trek. Dus een minikleinbeetje rijst met lentils gegeten wat er nog over was van gisteren, maar pas tegen een uur of 9. Ik had geen honger, dus ik had eigenlijk niets moeten eten, maarja…

Even tv gekeken, maar daar was niets aan, dus een kruiswoordpuzzel gaan doen in Jane’s magazine. Ik was opzoek naar een kinderkruiswoordpuzzel, omdat de rest te moeilijk is, maar ik heb nog niets gevonden tot nu toe. Die kruisworodpuzzel van Jane was trouwens vet moeilijk  Heel veel woorden kende ik niet. Of alleen in het nederlands, niet in het engels. Maargoed, Jane kon goede tips geven, maar halverwege was ik zo moe dat we hem maar weggelegd hebben. Jane maakte dandelionthee voor me, maar ik vond het niet lekker. Dus toen heeft ze het zelf maar opgedronken  Nog een kopje groene thee gemaakt, wat foto’s gekeken die ik in de afgelopen dagen gemaakt heb, van mijn SD verwijderd (mijn SD was vol vandaag bij de butterflyfarm, echt irritant!) en toen ging iedereen naar bed. Nog even dit dagverslag geschreven, en nu ga ik ook naar bed. Welteruste!


Dag 4 Donderdag 20 December 2012

Vanmorgen had ik geen zin om mijn bed uit te komen. Het was half 9, en niemand was nog op, dus ik draaide me nog lekker een keer om. Om 9 uur toch maar mijn bed uitgegaan en mijn tas in gaan pakken. Iedereen was zo laat, dus we vertrokken bijna drie kwartier te laat van het huisje. Naar een gave lookout gereden vlakbij, waar Fabian een toevallige motorrijder aansprak die daar ook was. Hij kende een oude vriend van Fabian, die daar ook ergens in een dorpje in de buurt woonde. Ik snapte er niets van, maar wat een toeval!

Toen naar Lighthouse beach gereden, een hele coole vuurtoren met een prachtig uitzicht. Veel foto’s genomen, en geprobeerd een mooie panoramafoto te maken. Niet helemaal gelukt wat ik wilde, maar toch wel aardige resultaten. Toen door naar een koalahospital. Free of charge, dat zal je in NL echt niet zien! Vet schattige beestjes! Zo traag en saai eigenlijk (ze slapen 22 uur per dag) maar zo cuddly and furry.

Toen naar het dorp gereden waar die vriend van Jason schijnt te wonen, om te vragen of iemand hem daar zou kennen. Het is volgens Fabian iemand die iedereen kent, dus we stopten voor een willekeurige postoffice. Komt er meteen een meneer naar buiten lopen, om te vragen of we misschien hulp nodig hadden met de weg zoeken, omdat hij Jane met kaarten zag zitten. Zo leuk! Helaas was het dorp niet zo’n dorp meer als het 20 jaar geleden was, dus de man van de postoffice kende de vriend van Fabian niet. Helaas! Grappig, bij het koalahospital stopte er ook al iemand speciaal voor ons om te vragen of hij ons kon helpen, omdat hij gezien had dat we de weg aan het zoeken waren. Zo gaaf!

Daarna doorgereden naar ..., waar Jane, Aunty Elena en Fabian eerst boodschappen gedaan hebben, en daarna door naar het huisje. Een klein huisje, met het tweepersoonsbed midden in de huiskamer, maar het is iig schoon en er is airco, dus ik ben happy. Fabian went out for a swim, ik ging een beetje klooien met mijn foto’s. Tegen een uur of half negen gegeten; maiskolf (met kaas) en salade (sla, spinazie, feta, springonion, cranberry). Jammie!

Nu mijn dagverslag aan het updaten, het is nu bijna half 10. Ik denk dat ik vandaag optijd naar bed ga, ben moe! Niet veel gedaan vandaag, veel geslapen, de hele dag erg duizelig en draaierig geweest. Hopelijk morgen weer beter.

Tomorrow we will be going to Sydney, where we will be staying for two nights at some B&B originally run by nuns. I don’t thing the nuns are still running it, but the idea is nice. We’ll see! Jason will fly over to Canberra tomorrow (he just arrived today from Newcastle (the mines) back home) so I’ll see him again on Sunday. I need it. A week without young or fun people is hard. Though Jane is getting more and more crazy, that’s good!

Dag 6 zaterdag 22 december 2012

Vandaag om een uur of kwart over 8/half negen opgestaan, we moesten voor negenen aan het ontbijt zitten, want die zou om 9 uur sluiten. Jane en Elena waren nog niet klaar, dus Fabian en ik gingen alvast. Het viel best wel tegen eigenlijk. Toast, een paar soorten jam, pindakaas, honing en vegemite (JAMMIE!) voor erop en 3 soorten cereals. Met melk voor in de koffie en de thee. Maargoed, het vult de maag, en het was inbegrepen. Voor 123 dollar per nacht, excl de 20 dollar die ze moesten betalen voor mijn opklapbed. Valt best mee dus!

Om kwart over negen werden we soort van weggestuurd, omdat we nog aan het ontbijt zaten. Weer naar boven gegaan, ons klaar gemaakt, en naar de receptie gelopen om OVpassen te kopen. Voor de seniors $2,50 en voor mij $21,-. Wat een verschil! Die van mij konden we niet kopen bij de receptie, dus we moesten eerst naar de newsagent lopen. Maargoed, daar vlakvoor was ook een bushalte die we konden nemen, dus het was niet erg.

Op de ferry naar Manly gestapt, een soort buitenwijk van Sydney. Maar nogsteeds heel erg in de stad. Ongeveer een half uurtje varen, prachtige uitzichten over de bridge en operahouse. In Manley eerst een stuk gelopen, toen naar een of ander gek artmuseum. Daarna nog een stukje van de Manly Scenic Walkway gelopen, maar de rest had niet zoveel zin meer om te lopen. Dus ik ging zelf nog een stuk verder lopen, terwijl de rest op een bankje bleef wachten. Een heel mooi plekje gevonden met uitzicht over het water (veel zeilboten!) en (veel!) foto’s gemaakt. Toen weer teruggegaan naar de rest. Fabian was in het gras een siesta gaan houden, dus nog even met Elena en Jane zitten kletsen. Toen Fabian wakker werd (10 min later) hadden we trek, en zijn we voor lunch gaan kijken. We wilden eigenlijk fish and chips, maar nergens waar ze dat verkochten hadden ze ook bier voor Fabian. Dus naar een Duits restaurantiets gegaan, waar ze een bratwurst/leberkuchen stand buiten hadden staan. Elena en ik namen een bratwurst hotdog, Fabian een broodje leberkuchen en Jane een bratwurst zonder brood. Dus ze kreeg er gratis nog een worst bij, netjes! We hadden een soort hoge bartafel, die niet zo heel stevig stond. Ik weet niet precies wat er gebeurde, het ging allemaal heel snel, maar op een of andere manier viel het bier van Fabian en Elena om, kon Fabian zijn eigen bier nog redden, maar belandde al het bier van Elena in haar handtas. Stiekem moest ik echt ontzettend hard lachen, maar dat kon ik natuurlijk niet maken. Alles was doorweekt en stonk! En het is wel sneu voor haar, maar maakte het extra vermakelijk voor mij, maar ze is zo perfect. Alles moet netjes en precies en geweldig, en dan dat. Helaas was het ook over haar camera heengegaan, dus meteen maar de SDkaart eruit gehaald, zodat iig haar foto’s gered zouden zijn. Haar camera kreeg ik niet aan, dus ik was bang dat die verloren was gegaan. Alles laten drogen en onze lunch opgegeten, welke overigens erg goed smaakte voor varkensvlees. Met sauerkraut en gefrituurde uienringen en al :)

Na de lunch de ferry naar … gepakt, waar het weer allengs beter werd. Meer zon, eindelijk blauwe lucht. Toen we aankwamen was de zon vol uit, en sterk ook! We gingen naar de toiletten, en toen ik mezelf ik de spiegel aankeek was ik echt heel rood en verbrand op mijn schouders, hals en gezicht. Het was de hele dag hartstikke bewolkt geweest, maar toch dus flink verbrand! Naar de stad weer teruggelopen, langs allerlei winkels. Naar een souvenirwinkel geweest om iets voor Elena te kopen (soort amusevorkjes met allerlei Australische dieren, leuk!) en meteen een leuk Australisch kookschort en 2 koelkastmagneten voor mezelf gekocht.
Inmiddels waren we aardig moe, dus zijn we weer opzoek gegaan naar de bus naar huis. Precies toen we aan kwamen lopen was de bus daar ook, wat een geluk! Om een uur of 7 waren we thuis. Ik heb mijn foto’s even snel uitgezocht, en viel daarna in slaap. Jane was ook in slaap gevallen, en Fabian en Elena waren tv aan het kijken. Tegen een uur of negen bedachten we dat we nog avond moesten eten, dus gingen Jane en Elena weer salade maken. Verder restjes gegeten (lentils met rijst, breadrolls (soort compacte bolletjes), carrots, sellery, hummus, lupinibeans and cranberries) en afgesloten met een halve … van Jane. Dat schijnt echt Australisch (of Kiwi) te zijn, maar is iig heel erg lekker! Een soort spongecake van 2 laagjes, met jam in het midden. Met een laagje chocolade aan de buitenkant, gedipt in de kokos. Tegen half 10 waren we pas klaar met eten… Nog even afgewassen, en toen mam gebeld of ze me in wil schrijven voor mijn staatsexamens (ik denk niet dat ik optijd nog internet zal hebben om het zelf te regelen). Nog even met Myrthe gesmst (ze heeft geregeld dat we 30 maart naar Claudia de Breij in het nieuwe DeLaMar gaan, en we plakken er meteen een dagje Amsterdam aan vast, gaaf!), toen gaan douchen, dit dagverslag geschreven, en toen gaan slapen.

Ik heb net geprobeert of Elena’s camera het nog doet, en hij werkt weer gelukkig. :D Morgen vroeg op. Fabian wil vroeg naar Bondi om te kijken en te zwemmen, dan terug naar de B&B om in te pakken, en dan om 10 uur naar mass. Daarna weer terug om de spullen in de auto te stoppen en dan via een mooie scenic route naar Berry, waar het grote huis is. Om vier uur mogen we erin, en dan zullen Wendy en Matt en Gianna en Will en Jason er ook zijn. Eindelijk de hele familie bij elkaar, en weer jonge mensen :) Ik hoop écht dat Gianna net zo gek is als Jason!

Dag 7 Zondag 23 December 2012

Wat een dag! Er is zoveel gebeurd, dat ik het niet eens allemaal meer kan herinnneren. Het begon met dat Jane, Fabian en Aunty Elena vroeg weggingen, ze wilden naar de 8 o’clock mass. Ik bleef lekker in mijn bedje liggen, maar besloot om toch maar alvast op te gaan ruimen. Nadat ze terug waren ontbeten, ingepakt, en om iets na 10en waren we weer onderweg. Op naar Bondi Beach, ik kan Sydney toch niet verlaten zonder naar Bondi Beach te zijn geweest? :) Bondi Beach is bekend van tv, van het programma Surf Rescue. Het is eigenlijk een soort reallife programma wat de lifeguards op het strand volgt.

Ver zijn we niet gekomen :( Ze stroming was erg sterk, en ze bleven maar zeggen dat we binnen de vlaggen moesten blijven, omdat er veel rips waren. We voelden het water inderdaad erg trekken, dus zijn binnen de vlaggen gebleven. Er kwam een grote golf, en Jane werd omver getrokken. Ik kon mijn evenwicht houden, maar had moeite om te blijven staan. Ik heb geen idee wat er precies gebeurde, maar mijn elleboog belandde in Jane’s oog (haar wang eigenlijk). Ze begon meteen ontzettend te bloeden. Ze dacht zelf dat het wel meeviel, maar ik heb haar overtuigd dat ze écht nu het water uitmoest naar de lifeguards toe.

Het was best heftig. Er was een lifeguard die arts was, en die riep zijn vrouw erbij die verpleegkundige was. Ze deden allerlei testen of er niet meer gebroken was, of dat de spieren beschadigd waren, want de wond was echt best heel diep. Gelukkig was dat allemaal goed, en hebben ze het met een speciale pleister kunnen plakken. Maar we moesten wel naar het ziekenhuis om het te laten hechten, anders zou het echt een heel lelijk litteken worden.

We hebben 3 uur zitten wachten voor we eindelijk geholpen werden, en ze zijn ruim een uur met haar bezig geweest. Dus pas 4 uur en 5 hechtingen later konden we eindelijk het ziekenhuis verlaten…

Meteen naar Berry gereden, waar het huis is waar we nu zijn. We zouden de mooie toeristische route nemen, maar zijn rechtstreeks gereden. We zouden hier om 4 uur zijn, maar pas na zevenen waren we er. Iedereen was er al!

Maargoed, dat geeft niet. Het was een heel gek welkom. Want eigenlijk waren het vreemden (Wendy heb ik 10 jaar geleden voor het laatst gezien, en maar een paar uurtjes. Gianna heb ik ongeveer 4 jaar geleden voor het laatst gezien, en maar een paar dagen), maar het voelde écht direct als vertrouwd. Ik vind het z’ón raar gevoel, familieband. Echt, ik snap er niets van, maar het voelt zó goed! Met z’n allen nog even wat gedronken, en toen eten gaan maken. Soort platte gehaktballen van de BBQ als een hamburger op een broodje met saus, tomaat, alles. Jammie!! Echt lekker! Daarna weer zitten kletsen, en tegen een uur of 11 naar bed gegaan. Er zijn veel kamers, veel ruimte, groot huis! Ik deel een kamer met Aunty Elena en Jason. Ik vind het geweldig!

Maandag 24 december 2012

Vanmorgen tegen een uur of 8 wakker geworden. Jason was allang wakker en op, ik denk dat hij was gaan hardlopen om half 7 ’s morgens, de gek :) Eerst een poos met Myrthe zitten skypen, daarna maar eens ontbijt gemaakt. Het was echt heel warm buiten, hoewel het eruit zag alsof het best koud was (veel grijze wolken!).
Met Aunty Elena, Wendy en Fabian&Jane naar Berry zelf gegaan, om wat boodschappen te doen en winkeltjes te kijken. En de kerk te zoeken waar we vanavond heen gaan. Want kerstavond is echt een big thing hier. Veel meer dan in NL. Of misschien omdat ik in NL niet naar de kerk ga, dat kan het ook zijn. Maar we gaan dus om 9 uur naar de kerk, daarna opblijven tot middernacht, en dan kadootjes. Het lijkt wel Oud&Nieuw. Maar dan met kadootjes :)
Nadat we terug waren zijn we eerst gaan tennissen (3 boys vs 3 girls), maar het was te heet. Het was 30 graden in de volle zon, dus na ongeveer 3 kwartier zijn we weer gestopt. ’s Middags met z’n allen naar het strand gegaan. Het water was eerst heel koud, maar Will en ik zijn toch het water ingegaan. We besloten dat het best lekker zou zijn om te gaan zwemmen, dus zijn toch maar het water ingegaan. Ook Gianna kwam met ons mee, de rest wilde niet. Héérlijk in de zee gezwommen, hoewel de stroming echt heel erg sterk was! Later kwam Fabian ook. Na een uurtje begon het erg te regenen en te onweren, dus zijn we er maar uit gegaan. Gelukkig heeft Will’s auto leren bekleding, want we konden niet droog worden door de regen. Als vier verzopen katjes weer terug naar huis gereden, en daar een heerlijk warme douche genomen. Daarna mijn blog gaan updaten, want het is écht veel te lang geleden. Maar nu heb ik dus voor 4 dagen draadloos internet, dus ik kan nu weer updaten :)

  • 24 December 2012 - 11:52

    Oma Tini:

    Hay Thara,

    Wat een leuk en vooral lang verslag. Wat een belevenissen. Hoop dat het goed is afgelopen met het oog van Jane. Doe je verder ook nog iets anders dan eten en zwemmen? Wat een lekkere dingen allemaal krijg er gewoon trek van.
    Ben gisteren (zondag) met Eric, Nelly, Chanou en Denise uit eten geweest vanwege Eric's verjaardag. Geeft zijn verjaardag verder niet' je weet wel waarom. Er is nog steeds niets veranderd alhoewel hij wel weer thuis is. Rare toestand.
    Verder wens ik je een fijne kerst en een HEEL GELUKKIG EN GEZOND 201

    {Stuur eens een persoonlijk bericht)

    Kus Oma

  • 24 December 2012 - 20:56

    Noëmi Van Der Zwart:

    Hi thara
    Hele fijne dagen en straks een spetterend
    Nieuw jaar!! Eindelijk je blog gevonden( was
    T adres kwijt:-().

    Hier is t nat en druilerig weer, niks an. Kids wel
    Lekker vakantie en kunnen weer uitrusten van
    Alle drukte op school. Allebei ziek geweest helaas. We hebben ook
    Een lekker ☀ tje nodig.. Wij kijken nu uit
    Naar de wintersport in februari.

    Veel plezier en tot schrijfs
    Xxx Noëmi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 18373

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 06 Maart 2013

Down Under and Kiwiland

Landen bezocht: