Weer niets nuttigs gedaan - Reisverslag uit Lyneham, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu Weer niets nuttigs gedaan - Reisverslag uit Lyneham, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu

Weer niets nuttigs gedaan

Blijf op de hoogte en volg

10 Januari 2013 | Australië, Lyneham

10 januari
Vandaag weer lekker relaxed aan gedaan. Mijn wasje gedaan, de afwas van gister, en verder erg weinig. Will heeft speciaal voor mij zijn fiets opgeknapt toen we wegwaren, dus een ritje op zijn fiets gemaakt. Maar je moet verplicht een helm op hier, en het was zo heet! Na een half uur was ik dus alweer terug, te heet. Ze voorspellen dat het morgen nog veel heter gaat worden, weer 40 graden. Wss neemt het bushfirerisico dan ook weer toe. Gelukkig zijn ze wel redelijk voorbereid, er zijn brandweer teams uit NZ en het noorden van Australie hierheen gekomen om bij te kunnen springen waar nodig. Het is op het moment allemaal redelijk onder controle, hoewel er in (vooral) Tasmanie en het de rest van het zuiden nogsteeds flink wat branden woeden. Er is een speciale website van de overheid die precies aangeeft waar alle vuren zijn, dus ik probeer die site zoveel mogelijk te checken.

In de omgeving van Canberra is het nu rustig. De 2 branden die fikten zijn inmiddels uit, en het vuur wat ze eerst niet onder controle konden krijgen is inmiddels volledig onder controle. Maar er is inmiddels 1376 hectare afgebrand. Alleen daar al… Maargoed, Canberra zelf is dus (redelijk) veilig. Sydney, waar ik over 2 weken naartoe ga, is niet veilig. Er brand op dit moment een bosbrand in het zuiden, grenzend aan de stad. Hopen dat alle omstandigheden over 2 weken een stuk beter zijn! Brisbane ligt te hoog om echt in de gevarenzone te zijn, maar er is wel een dikke laag rook over alles heen, door een vuur op Birbie Island.

Was gek, ik zag beelden van Brisbane op de tv, allemaal plekken waar ik geweest ben. Vooral het uitzicht vanaf Mount Cootha over de stad was best heftig om te zien. Toen ik er was, was het echt een geweldige plek, alleen maar superpositief. Maar doordat je nu een uitzicht had over de hele stad in de rook, is het ineens best een creepy plek… Ik mis Brisbane wel hoor, toen ik al die beelden weer zag. Nog 2 weken hier in Australie, daarna naar NZ. De 21e ga ik naar Sydney, dan slaap ik daar 2 nachten in een hotel, voordat ik naar Christchurch vlieg. Gister was ik officieel op de helft van mijn vakantie, jeetje wat gaat dat belachelijk snel! Ik wil absoluut niet naar huis!

Will was vandaag op tijd thuis, en Gianna had net gesmst dat ze eerst zou gaan sporten en dus laat zou zijn, dus een hele poos heel gezellig met Will zitten kletsen. Will is echt awesome, gelukkig kunnen we het goed met elkaar vinden! Maandag is zijn eerste dag in een nieuwe functie, dus morgen is zijn laatste dag waar hij nu werkt. Maar hij gaat vroeg stoppen, zodat we morgenmiddag/vroege avond nog kunnen motorrijden. Hopen dat het niet te heet zal zijn morgen, want dat is natuurlijk niet echt heel fijn in je motorkleding…Vet lief dat hij speciaal voor mij eerder stopt met werken!

Morgen ga ik behalve motorrijden dus nog een dagje relaxen en uitrusten, want zaterdag gaat een big night worden. Je 21 verjaardag is hier in Oz echt een big thing, zoiets als je 18e in NL. Niet dat mijn 18e zo spectaculair was, maar toch. Ze waren zwaar verbaasd toen ze hoorden dat ik mijn 21 verjaardag nog helemaal niet gevierd had, dus ze besloten een 21st voor mij te organiseren. Met hun vrienden. De helft heeft nog niet eens gereageerd of ze kunnen komen, maar er komen nu al meer mensen dan op mijn verjaardag in NL zouden komen ;) Gelukkig ken ik wel een aantal mensen die komen, het zijn niet alleen maar total strangers. Gianna en Will ken ik uiteraard, en ook Wendy en Matt komen. En Alana. En nog (minimaal) 6 anderen, maar die ken ik dus niet ;) Gek hoor, je verjaardag vieren met allemaal mensen die je helemaal niet kent :)

Vanavond heerlijke souvlaki gegeten. Teamwork, Gianna had alle boodschappen gedaan en belegde het brood, Will was in charge of the lamb (pff, souvlakikruiden zijn lastig te mixen met gewone huis-, tuin-, en keukenkruiden) en ik maakte de tzaziki. Het was echt een súperlekkere maaltijd! Na het eten nog een film gekeken, The Day After Tomorrow. Een film over de aarde die bevriest. Maar het was echt heel cool (letterlijk ;)) want halverwege de film zette Will de airco aan. En ze hebben een héél tof surroundsoundsystem, dus het was allemaal heel echt ;) Dat maakt een film meteen een stuk spannender!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 18373

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 06 Maart 2013

Down Under and Kiwiland

Landen bezocht: