Drukke dagen - Reisverslag uit Canberra, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu Drukke dagen - Reisverslag uit Canberra, Australië van thebigadventure - WaarBenJij.nu

Drukke dagen

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2012 | Australië, Canberra

Het was maandag kerstavond, dus met z’n allen naar de kerk gegaan. Ik snapte er helemaal niets van (waarom kunnen ze niet in ‘normaal’ Engels praten?), maar ik heb ontzettend veel lol gehad met Gianna. Daarna zijn we naar huis gegaan, en onze awesome 101 dalmatiers puzzel afgemaakt. Om 12 uur ’s nachts kadootjes uitgepakt, ik heb een allemaal Australische kadootjes gekregen. Een shotglaasje, een kalender en een kerstcd. En een armband, maar die was niet echt Australisch  We hadden voor we naar de kerk gingen gegeten, maar niet echt uitgebreid. Jane had echt iets heeeeeeeerlijks gemaakt. Met refried beans, sour cream, chilisauce, tomato, capsicum, chiliflakes, cheese and avocado. Als een dip, met Doritos. Zóóóó lekker! Maar niet echt een hele avondmaaltijd, dus om een uur of 1 had Gianna aardappels gemaakt. Met zelfgemaakte mayo, ham en feta.
Pas om half 3 zijn we naar bed gegaan…

25 december
Ik blijf het gek vinden, kerst vieren zonder je eigen familie en tradities. Niet dat wij echte kersttradities hebben, maar toch. Hier is het heel anders. Kerst wordt niet echt gevierd tijdens eerste kerstdag, maar tijdens kerstavond. Vandaag dus pas laat opgestaan, en uitgebreid ontbeten. ’s Middags besloten dat we toch iets wilden gaan doen, dus naar een natuurgebied hier in de buurt (nouja, klein uurtje rijden). Op een gegeven moment waren we de weg kwijt, en we hadden trek. We wilden naar Red Rooster, een soort kipMcDonalds, maar die was gesloten. De enige open winkel in het hele dorp was een fish-and-chipstent. Dus toen besloten we dat maar te eten. We zouden eigenlijk een snelle snack halen, maar uiteindelijk hebben we er uitgebreid gelunched. Het was flathead, erg lekker. Jason vond het veel te vissig, ik vond het juist helemaal niet als vis smaken. Als toetje een ijsje gehaald, nouja ijs. Het was echt veel te groot, maar wel superlekker. Een bol gemberijs, en een bol rockyroad ijs. Zó lekker!
Toen doorgereden naar … waar echt een súpermooie grote waterval was. Matt en Wendy zijn echte natuurmensen, dus die konden ons veel vertellen over de planten en dieren in het bos, which was all quite interesting.
Vandaag is de eerste dag dat ik zelf gereden heb! Ik was al een beetje bang dat ik mijn international driverslicense voor niets gekocht had (net als mijn working holiday visa), maar niet dus. Het was echt heel gaaf! Will heeft een supercoole auto, met een 2.4L turbomotor. Als je het gaspedaal vol indrukt, schiet je dus ook echt naar voren  Schakelen met mijn andere hand was in het begin nog wel even wennen, vooral dat je de pook van je af moet duwen om hem in z’n 1 of 2 te zetten. Het links rijden zelf was eigenlijk heel makkelijk, maar dat komt ook omdat ik de auto volgde met Jason, Wendy&Matt en Jane&Fabian. Tia Elena en Will&Gianna zaten in onze auto. Richting aangeven vind ik nog wel lastig, omdat de schakelaar ook aan de andere kant zit. Dus ik zat steeds per ongeluk met de ruitenwissers te klooien 
Pas heel laat gegeten, maar wel superlekker! Iedereen hielp mee, dat was echt cool. Matt bbq’de worstjes, Jason en Will hielpen hem (door met een biertje in hun hand om de bbq heen te staan, real aussie style). Tia Elena en Jane maakten een lekkere salade, Will maakte zijn signature dish aardappel uit de oven, en Gianna, Wendy en ik hielpen waar nodig. En ik was cameravrouw. Want de BBQ vloog in de fik wat echt heel grappig was! Pas om middernacht waren we klaar met eten…

Daarna nog een leuk spel gespeeld met z’n allen: Partini. Iedereen had aardig wat gedronken, wat het alleen maar grappiger maakte. Om half 3 pas gaan slapen…




26 december
Iedereen was goed moe vandaag, pas rond het middaguur gingen we ontbijten. Ik was aardig optijd op, en besloot om nog voor het ontbijt een lange wandeling te gaan maken in de omgeving. Helaas kwam daar niet veel van terecht  In het begin ging het nog wel, maar na een kwartier was ik het zó zat. Het is inderdaad echt een prachtige omgeving, heel landelijk, tussen te boerderijen in. De weg naar ons huis is een privateroad, niet geasfalteerd, en vol met potholes. Maar de vliegen. De vliegen…. Gat-ver-dam-me! Overal zitten die krengen! Rond het huis valt het niet wel mee, tijdens het tennissen waren er ook een paar irritante vliegen, maar dat waren er maar een paar. Dit waren en tientallen. In mijn ogen, in mijn neus, oren en in mijn mond. Rotbeesten! En je kan er helemaal niets aan doen. Je kan ze een beetje wegwapperen, maar ze komen net zo hard weer terugvliegen. Het zijn kleintjes, en ze doen verder niets, maar ze zijn zó irritant. Na een half uur was ik dus al weer thuis van mijn wandeling.

Na het ontbijt een piratenspel met Wendy, Gianna, Will, Matt en Jason gespeeld. Best ingewikkeld, het was een nieuw spel en de eerste keer dat we het speelden, maar best leuk. In het begin was ik dik aan het winnen, maar op het eind bleven mijn goudstukken steeds gestolen worden.

Daarna besloten dat we niet de hele dag binnen wilden blijven zitten, dus naar een mooi uitzichtspunt gereden. Ik reed weer. Ik vind het echt leuk! Het gaat nog niet geweldig, vooral het inschatten in welke versnelling ik de berg op en af moet vind ik nog lastig. In NL leer je dat niet tijdens je lessen  Hier doen ze niet aan doorschakelen rond de 2500 toeren, gewoon doortrekken tot ruim over 4000. Of misschien is dat gewoon Will’s auto  Maargoed, dat is dus ook de auto die Gianna en ik meenemen op onze roadtrip naar Melbourne. Ik heb Will beloofd dat ik hem na onze trip nog een keertje ergens heen zal rijden, wanneer ik aan de auto gewend ben. Zodat hij zien kan dat ik best kan rijden 
Na een korte wandeling bij het uitzichtspunt naar een blowhole in de omgeving gereden. Het zag er best leuk uit, alleen veel te toeristisch. Grappig, maar ik had me nooit zo gerealiseerd dat ik hier best heel dicht bij Azie ben. Alle toeristen zijn aziaten, allemaal met hun camera in hun hand.

’s Avonds burrito’s gegeten, jammie! Na het eten met Jason, Will, Wendy en Matt poker gespeeld. Will had mijn techniek door, dus al heel snel verloor ik heel veel geld  Ook Wendy verloor al haar geld, dus die ging nog redelijk optijd slapen. Op het laatst speelden Jason, Will en Matt nog tegen elkaar, en was ik de dealer. Het was inmiddels half 2 toen we geen zin meer hadden, en nog even hebben zitten kletsen. Tegen tweeen gingen we pas naar bed. Lange dagen!

27 december
Vandaag is alweer de laatste dag  We wilden tegen 12en weggaan, zodat we tegen 5 uur/half 6 thuis zouden zijn. Maar helaas, de Garciafamilie is niet heel goed in tijdsplanningen  Om half 2 verlieten we het huis, tegen achten waren we pas thuis. Op de weg van Berry naar Canberra langs Kangaroovalley gereden, maar helaas geen enkele kangaroo gezien. Naar een awesome lookout gereden, echt heel gaaf uitzicht! Veel foto’s gemaakt, ook van de kookaburra’s die er rondvlogen. Zulke leuke beesten!
Daarna een speciale milkshake gekocht, met malt erin. Gek, een milkshake met stukjes, maar wel lekker. Ik deelde er eentje met Wendy, en dat was maar goed ook, want op het laatst was ik echt misselijk. Maargoed, wel lekker!
Toen naar watervallen gereden. Supermooi! Heel spectaculair! Maar om 5 uur waren we daar nog, dus so far for optijd thuis zijn. Iedereen (behalve Gianna&Will, Jason en ik) wilden nog uitgebreid in de souvenirshop rondkijken, dus pas tegen zessen reden we daar weg. Will reed vandaag, maar halverwege de snelweg werd hij van zijn werk gebeld. Is het pap niet die gebeld wordt dat hij moet werken, is het Will wel ;) Maar hij heeft een minilaptop die hij in de auto kan gebruiken, dus de rest van de rit heb ik gereden. Op de snelweg, met cruise control, vet makkelijk! Supermooie uitzichten, met een hele mooie zonsondergang.

Eerst naar Will&Gianna’s huis gereden om alle spullen af te zetten, daarna weer naar Wendy&Matt’s huis gegaan, want daar was de rest. Ze wonen maar 5 minuten bij elkaar vandaan, vet makkelijk! Besloten dat we wilden eten bij de Thai, gelukkig was hij nog open. Vanalles besteld, en gewoon alles met iedereen gedeeld. Erg lekker, flink spicy though. Daarna nog naar de supermarkt gegaan (wow, open van 7 uur ’s morgens tot middernacht!) om spullen voor het ontbijt te kopen. Het wordt een echt Australisch ontbijt; bacon, eggs, mushrooms en tomaat van de barbecue. Voor ontbijt, cool he!
Morgen gaan Gianna en Jane naar het ziekenhuis waar Gianna werkt, om haar hechtingen te laten verwijderen. Ik ga vragen of ik mee mag, leuk om te zien waar Gianna werkt! Ook de huurauto moet weer ingeleverd worden om 12 uur, dus we moeten allemaal redelijk optijd weer op.

’s Avonds nog een dvd gekeken van een Schotse comedian over Australiers, heel grappig. Om middernacht gaan slapen.

Canberra is de hoofdstad van Australie, maar in niets lijkt het op een hoofdstad. Nouja, misschien dat de huizen een stukje kleiner zijn. Maar dat is alles. Het is niet echt een geweldig leuke stad, iedereen woont hier maar voor tijdelijk. Rond de kerst is het hier uitgestorven, iedereen is weg naar familie. Het is heel klein, meer een dorp dan een stad. Maar het huis van Will&Gianna is best cool! Niet groot, maar 2 badkamers, 2 slaapkamers en een voor- en achtertuin, veel meer heb je niet nodig met z’n tweeen. Ik heb Jason uit de tweede slaapkamer gekickt, hij slaapt nu op een opblaasmatras in de keuken ;)

We zouden om 9 uur opstaan, en het is nu kwart voor 10, dus maar eens kijken of de rest al wakker is…

  • 30 December 2012 - 11:13

    Oma Tini:

    Inderdaad drukke dagen, kind waar haal je de energie vandaan.
    Hier gaat alles z'n
    gangetje, wel snipverkouden.
    Je bent nu alweer bijna 2 maanden weg, niet te geloven.
    Wat ik wel mis is een mailtje van je. Uit het oog uit het hart? Nee toch. Laat eens wat van je horen, buiten de reisverslagen om. Mis je.

    Dikke kus Oma

  • 06 Januari 2013 - 15:29

    Ilse:

    Gewoon even groetjes uit Nederand! (:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 18364

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 06 Maart 2013

Down Under and Kiwiland

Landen bezocht: